13 kwietnia 2019 r. - Sobota V Tygodnia Wielkiego Postu
Żydzi mieszkający w pobliżu Jerozolimy przybywali do świątyni,
by się oczyścić przed Paschą. Zadawali też pytanie o Jezusa, czy
przyjdzie na święto mimo zagrożenia ze strony Sanhedrynu (J 11,45-57).
Samo oczyszczenie rytualne im nie wystarczało, potrzebowali żywego
kontaktu z Jezusem i oczyszczającego trwania w
Jego obecności. My też chodzimy do lekarza, ale pełne zdrowie może dać
tylko Jezus. Chodzimy do psychologa, ale szczęście najpełniejsze da
Jezus. Chodzimy do szkoły, ale najwyższa mądrość jest w Jezusie.
Chodzimy do księdza i kierownika duchowego, ale to Jezus nauczy nas
kochać.
12 kwietnia 2019 r. - Piątek V Tygodnia Wielkiego Postu
W łódzkiej parafii Świętej Rodziny podczas Wielkiego Postu 2019
r. przed ołtarzem znajduje się siedem kamieni z wypisanymi nazwami
siedmiu grzechów głównych. Co piątek dzieci przychodzące na drogę
krzyżową przynoszą swoje większe i mniejsze kamyki. Składają je przed
ołtarzem i mówią Bogu, że to są ich grzechy, a przy tym proszą, by Jezus
zabrał je na Golgotę i za nie umarł. Gdy w Ewangelii
czytamy o próbie ukamienowania Jezusa (J 10,31-42),
warto pomyśleć o naszych kamieniach, którymi rzucamy w Jezusa. I
poprosić, by i za nas umarł.
11 kwietnia 2019 r. - Czwartek V Tygodnia Wielkiego Postu
Żydzi, którzy nie chcieli uwierzyć w mesjańską misję Jezusa,
powoływali się na Jego wiek - "Pięćdziesięciu lat jeszcze nie masz, a
Abrahama widziałeś?" (J 8,51-59). Warto w
tych słowach usłyszeć pochwałę dojrzałości, ale także zachętę, by w
ludziach młodszych od nas dostrzegać mądrość często większą od naszej.
10 kwietnia 2019 r. - Środa V Tygodnia Wielkiego Postu
Ludzi, którzy uwierzyli Jezusowi, On nazwał trwającymi w Jego
nauce, prawdziwymi uczniami, którzy poznali prawdę (J 8,31-42).
Chwilę później ci sami ludzie stawiali Jezusowi pytania, z których
wynikało, że nie rozumieją zbyt dobrze Jego słów. Bo tak właśnie jest.
Uwierzyć to nie znaczy zrozumieć do końca wszystko, nie stawiać pytań,
nie mieć wątpliwości. Uwierzyć to zrozumieć, że Jezus jest Światłem i
trzymać się Go jak najbliżej.
9 kwietnia 2019 r. - Wtorek V Tygodnia Wielkiego Postu
Faryzeusze mieli tak zatwardziałe serca, że wszystko, co Jezus
próbował im tłumaczyć, bez namysłu odrzucali. Jezus miał świadomość
bezcelowości swojego mówienia do nich - "Po cóż do was mówię?", a
jednak ciągle mówił (J 8,21-30). Dlaczego?
On do końca walczy o człowieka. I nawet jeśli
człowiek z Niego rezygnuje, On nie rezygnuje z człowieka.
8 kwietnia 2019 r. - Poniedziałek V Tygodnia Wielkiego Postu
Zdarza się czasem, że w domu nagle zgaśnie światło. Zaczyna się
wtedy szukanie latarki lub zapałek i świeczki. Dobrze jest mieć stałe
miejsce, gdzie można je po omacku znaleźć. Podobnie jest w życiu
duchowym. Czasem dopada nas ciemność ciemniejsza niż noc, gdy przez
grzech tracimy bliskość z Jezusem, który jest "światłością świata" (J 8,12-20).
Warto wtedy mieć swój ulubiony kościół, ulubiony konfesjonał, zaufanego
księdza - tam znajdziemy światło. I warto też mieć bliskich przyjaciół,
którzy - modlitwą i towarzyszeniem w drodze - poprowadzą nas do światła.
7 kwietnia 2019 r. - V Niedziela Wielkiego Postu
Gdy uczeni w Piśmie i faryzeusze przyprowadzili do Jezusa
kobietę pochwyconą na cudzołóstwie (J 8,1-11),
On nic do nich nie powiedział, nawet nie podniósł na nich wzroku, tylko
pisał palcem po ziemi. Gdy ci dalej nastawali na Niego, wypowiedział tylko
jedno zdanie, ale tak mocne, że wszyscy się natychmiast rozeszli.
Natomiast do grzesznej kobiety Jezus podniósł się, podszedł, spojrzał w oczy i zaczął z nią rozmawiać. Z pewnością
okazane jej serce zaowocowało radykalną przemianą życia.
Kilka ważnych wniosków:
1) Nie ma grzechu tak ciężkiego, by Jezus nie był w stanie go wybaczyć.
2) Jezus nie wchodzi w dialog z ludźmi bez miłosierdzia w sercu.
3) Doświadczenie miłości Boga musi mieć ciąg dalszy - "Idź i odtąd
już nie grzesz".
4) Wydarzenie opisane przez Ewangelistę, miało najprawdopodobniej
miejsce po całonocnej modlitwie Jezusa w Ogrodzie Oliwnym. Gdy mamy
problem z przebaczeniem, warto nie żałować czasu na modlitwę.
|
|