31 lipca 2021 r. - Sobota XVII Tygodnia Zwykła
Wiele osób zadaje pytanie, dlaczego w liturgii mszalnej często
są czytane fragmenty Pisma Świętego opisujące drastyczne sceny, na
przykład makabryczną śmierć Jana Chrzciciela (Mt 14,1-12).
Czy nie lepiej byłoby pominąć te teksty i pozostawić je wyłącznie
biblistom, teologom, a oszczędzić "zwykłym"
wiernym słuchania takich okropności? Odpowiedzi mogą być dwie. Po
pierwsze: Biblii nie można cenzurować, nauki Bożej nie można traktować
wybiórczo, czytając tylko to, co się nam podoba. Po drugie: Biblia jest
jak życie, w którym jest miejsce na radość i na smutek, na szczęście i
na ból. Bóg chce być z nami zawsze, we wszelkich okolicznościach życia.
30 lipca 2021 r. - Piątek XVII Tygodnia Zwykła
Dla ludzi żyjących w czasach Jezusa Jego nauka była zupełną
nowością, często zaskakującą w swoich tezach.
Ludzie wychowani w tradycji mojżeszowej nie wiedzieli rzeczy dla nas
oczywistych, na przykład, że Bóg jest Ojcem, że jest miłosierny, że
najważniejsza jest miłość, nawet wobec nieprzyjaciół. Dlatego dziwili
się, "byli zdumieni i pytali: Skąd u Niego ta mądrość?" (Mt 13,54-58).
Oni mieli prawo się dziwić i nie rozumieć, ale my, ludzie XXI wieku, od
dwóch tysięcy lat wychowywani w duchu chrześcijańskim, dlaczego my tak
często jesteśmy niedowiarkami?
29 lipca
2021 r. - Czwartek - Wspomnienie św. Marty, Marii i Łazarza
Od 2021 roku przypadające 29 lipca wspomnienie św. Marty jest w
liturgii Kościoła obchodzone jako wspomnienie trzech świętych osób:
Marty, Marii i Łazarza. Byli oni rodzeństwem, przyjaciółmi Jezusa, który
często korzystał z gościny w ich domu (Łk 10,38-42).
A kiedy Łazarz zmarł, Jezus przybył do jego sióstr, by je pocieszyć po
bracie (J 11,19-27). Jak kilka dni temu,
we wspomnienie św. Anny i Joachima, myśleliśmy o babciach i dziadkach,
tak we wspomnienie Marty, Marii i Łazarza warto pomyśleć o naszym
rodzeństwie i o drodze do Jezusa, którą razem przemierzamy.
28 lipca
2021 r. - Środa XVII Tygodnia Zwykła
Ludzie, którzy znają się na biznesie, wiedzą, że nie powinno
się inwestować w sposób ryzykowny, że lepiej zarobić mniej, ale mieć
zysk gwarantowany. Tymczasem Jezus w przypowieści o skarbie i perle
uczy, że czasem trzeba "pójść na całość", sprzedać cały swój majątek i
kupić ziemię z ukrytym w niej skarbem lub
drogocenną perłę (Mt 13,44-46). Oczywiście
Jezus nie uczy nas zasad ekonomii ziemskiej, On chce nas namówić do
radykalizmu w poszukiwaniu Królestwa Bożego. Ten skarb jest wart
najwyższego ryzyka.
27 lipca
2021 r. - Wtorek XVII Tygodnia Zwykła
Seria powieści Franka Perettiego ("Władcy ciemności", "Synowie
buntu", "Prorok") ukazuje współistniejące ze sobą dwa światy: ludzi oraz
aniołów i demonów. Coś podobnego mówi Jezus w przypowieści
o chwaście, gdzie obok ludzi dobrych ("synowie Królestwa") i
złych ("synowie Złego") działa diabeł i aniołowie (Mt 13,36-43).
Z lektury powieści Perettiego warto zapamiętać szczególnie jedną myśl -
Im bardziej ludzie się modlą, tym więcej siły mają aniołowie do
zwyciężania nad demonami. Obyśmy my, synowie Królestwa, nigdy nie
przestali się modlić.
26 lipca
2021 r. - Poniedziałek - Wspomnienie św. Joachima i Anny
Wszyscy pragniemy i poszukujemy szczęścia. Jezus na to
pragnienie odpowiada: "Szczęśliwe oczy wasze, że widzą, i uszy wasze,
że słyszą" (Mt 13,16-17). Już sam fakt
posiadania wzroku, słuchu i innych zmysłów może
być powodem szczęścia. Ale jeszcze większym szczęściem jest widzieć,
słyszeć i dotykać Boga, czuć Jego bliskość i czułość. Nie ma większego
szczęścia.
25 lipca
2021 r. - XVII Niedziela Zwykła
Chwilę przed cudownym pomnożeniem chleba, Jezus zapytał Filipa:
"Gdzie kupimy chleba, aby oni się najedli?", a ewangelista Jan
dodaje, że "mówił to, wystawiając go na próbę" (J 6,1-15).
Dlaczego? Odpowiedzi może być kilka. Na pewno Jezus - nauczyciel był
świetnym pedagogiem, dlatego znając wcześniej rozwiązanie zadania,
proponował uczniom, by oni sami to uczynili. Na pewno też okazywał
uczniom, że potrzebuje ich współpracy w dziele czynienia dobra, i
zachęcał, by tworzyli łańcuch dobrych serc (Jezus - Filip - Andrzej -
chłopiec z chlebami i rybami).
Warto pozwolić się prowadzić pedagogii Jezusa.
|
|