11 marca 2023 r. - Sobota II Tygodnia Wielkiego Postu
Czymś normalnym jest, że dzieci po śmierci rodziców
otrzymują swoją część majątku. Ale bohater przypowieści (Łk 15,1-3.11-32),
młodszy syn, poprosił ojca o swoją część, mimo że ojciec jeszcze żył.
Oznaczało to, że od tego momentu ojciec będzie martwy dla syna, a syn
martwy dla ojca. W naszym świecie nie brakuje
ludzi, którzy chcieliby uśmiercić Boga, traktować Go jako martwego i niemającego
prawa obecności w świecie. Oby nasze świadectwo przekonało ich, że życie
z Bogiem ma sens.
10 marca 2023 r. - Piątek II Tygodnia Wielkiego Postu
Winnica z przypowieści Jezusa (Mt 21,33-46)
jest obrazem Kościoła. Rolnicy, którzy próbowali odebrać ją
właścicielowi i przejąć ją dla siebie, są obrazem wszystkich, którzy
chcą zawłaszczyć Kościół. To ludzie z zewnątrz, pragnący, by Kościół
zrezygnował z części swoich zasad i dopasował się do światowych
ideologii. To także ludzie z wnętrza Kościoła, którzy - mając pewne
talenty duszpasterskie - coraz bardziej siebie samych stawiają na tronie
należnym Jezusowi. To wreszcie wszyscy, dla których słowo "JA" jest
najważniejszym słowem w życiu.
9 marca 2023 r. - Czwartek II Tygodnia Wielkiego Postu
W przypowieści o Łazarzu i bogaczu z ust Abrahama pada
informacja, że między niebem a piekłem "zionie ogromna przepaść, tak
że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie
przedostają się do nas" (Łk 16,19-31). To
niezbyt optymistyczna perspektywa, skoro wszyscy jesteśmy grzesznikami,
a zapłatą za grzechy jest śmierć i potępienie. Na szczęście jest jeszcze
Jezus Chrystus, który naszą karę wziął już na siebie i przybił ją do
krzyża. Krzyż stał się mostem nad przepaścią. Jedyne, co musimy zrobić,
to stanąć pod Jego krzyżem i zawołać: "Któryś za nas cierpiał rany,
Jezu Chryste, zmiłuj się nad nami".
8 marca 2023 r. - Środa II Tygodnia Wielkiego Postu
Boża Opatrzność w Dniu Kobiet stawia nam przed oczy kobietę
- matkę synów Zebedeusza, Jakuba i Jana, proszącą, by dwaj jej synowie
zasiedli w królestwie Jezusa, jeden po prawej, drugi po lewej Jego
stronie (Mt 20,17-28). Obaj synowie byli
już dorosłymi mężczyznami, byli apostołami, więc sami mogli i powinni
zadbać o swoje miejsce przy Jezusie. Ale miłość kobiety - matki jest
zawsze tak wielka, że bez wahania wyręcza najbliższych z ich zadań,
nawet narażając się na krytykę. Widać to także w naszych domach - kto w
nich najczęściej gotuje, zmywa, sprząta, pierze, wychowuje?
7 marca 2023 r. - Wtorek II Tygodnia Wielkiego Postu
Zasiadać "na katedrze Mojżesza" (Mt 23,1-12)
było zaszczytem, ale jednocześnie wielkim zobowiązaniem. Oznaczało
przemawianie do ludzi w imię Boga i z Jego mocą. Niestety często
wpychało przemawiających w grzech pychy i rodziło ogromną pokusę
przekonania o własnej nieomylności. Dlatego uczeni w Piśmie i faryzeusze
oczekiwali od ludzi zaszczytów, pierwszych miejsc i pozdrowień. Dwa
tysiące lat później również trzeba się mocno strzec takich ludzi, którzy
- nauczając w imię Boga - zasłaniają Go swoim nienasyconym "ego".
6 marca 2023 r. - Poniedziałek II Tygodnia Wielkiego Postu
W mszalnej Liturgii Słowa słyszymy najpierw proroka Daniela
modlącego się: "Panie, Boże mój, wielki i straszliwy" (Dn 9,4-10),
a w Ewangelii Jezus mówi: "Bądźcie miłosierni, jak Ojciec wasz jest
miłosierny" (Łk 6,36-38). Więc jaki jest Bóg naprawdę? Wielki i
straszliwy czy miłosierny? Być może będzie miłosierny dla miłosiernych.
A straszliwy dla niemiłosiernych, dla tych, co sądzą, potępiają i nie
odpuszczają - "Odmierzą wam bowiem taką miarą, jaką wy mierzycie".
5 marca 2023 r. - II Niedziela Wielkiego Postu
Co znaczą słowa Piotra powiedziane na górze Tabor:
"Dobrze, że tu jesteśmy" (Mt 17,1-9)? Co
znaczą nasze słowa, gdy mówimy: "Dobrze, że tu jestem; dobrze, że cię
spotkałem"? Gdy Piotr mówił "Dobrze", nie miał na myśli
swojego dobra, swojego zysku i korzyści, nie chciał niczego dla siebie.
On powiedział "Dobrze", bo chciał usłużyć Jezusowi, Mojżeszowi i
Eliaszowi wybudowaniem dla nich namiotów. To piękna, choć bardzo trudna
lekcja altruizmu. Więcej dla Boga, więcej dla bliźnich, mniej dla
siebie.
|
|