31 marca 2019 r. - IV Niedziela Wielkiego Postu
Czwarta Niedziela Wielkiego Postu jest nazywana Niedzielą "LAETARE"
- "CIESZCIE SIĘ". Jest z nią związany różowy
kolor szat liturgicznych. Dla niejednego księdza ubranie się w ornat
koloru różowego jest nie lada wyczynem, wymagającym przełamania się i
odwagi. Ale gdy już to uczyni, towarzyszy temu naprawdę sporo radości.
Podobnie jest z przebaczeniem, zarówno tym otrzymywanym od miłosiernego
Ojca, jak i tym okazywanym młodszemu bratu (Łk 15,11-32).
Trzeba się przełamać, by pójść do spowiedzi. Trzeba się przełamać, by
przebaczyć winowajcy. Ale późniejsza radość jest tego warta.
24 marca 2019 r. - III Niedziela Wielkiego Postu
Trzy lata, przez które bohater przypowieści poszukiwał owocu na
drzewie figowym (Łk 13,1-9), to liczba
symboliczna. Nawiązuje do trzech lat publicznej działalności Jezusa, gdy
ludzie mogli słuchać nauk Jezusa, widzieć Jego cuda, by móc podjąć
decyzję o pójściu za Nim. Miłosierdzie Boże jest jednak tak wielkie, że
ci, co nie zdecydowali się zaufać Jezusowi i nie przynieśli Mu owocu,
dostają jeszcze dodatkową szansę, a potem może jeszcze jedną, i jeszcze
jedną. Obyśmy i my byli tak miłosierni jak Jezus.
17 marca 2019 r. - II Niedziela Wielkiego Postu
Izraelici wędrujący przez pustynię do Ziemi Obiecanej za każdym
razem, gdy rozbijali obóz, stawiali w nim namiot
zwany Namiotem Spotkania. Gdy chcieli się modlić, wchodzili do tego
namiotu, na zewnątrz pozostawiając gwar obozu, rodzinne troski i
zmartwienia. I trwali na modlitwie przed Panem. Warto w Wielkim Poście
postawić dla Jezusa namiot wyciszenia i modlitwy, w którym doświadczymy
Jego obecności. "Mistrzu, dobrze, że tu jesteśmy. Postawimy trzy
namioty: jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesza i jeden dla Eliasza" (Łk
9,28-36).
Co to oznacza w praktyce? Na przykład codzienne wstępowanie do kościoła
na kilka minut modlitwy. Albo odmówienie koronki w samochodzie w drodze
do pracy zamiast słuchania radia. Albo wspólna modlitwa z dziećmi przed
pójściem spać. Albo odczytanie codziennie jednego rozdziału Ewangelii i krótka
medytacja.
10 marca 2019 r. - I Niedziela Wielkiego Postu
Pokusa obżarstwa - "Powiedz temu kamieniowi, żeby stał się
chlebem". Pokusa chciwości - "Jeśli upadniesz i oddasz mi pokłon,
wszystko będzie Twoje". Pokusa pychy - "Na rękach nosić cię będą".
Jak udało się Jezusowi odrzucić wszystkie pokusy, gdy był kuszony przez
diabła na pustyni? Odpowiedź daje pierwsze zdanie fragmentu Ewangelii:
"Pełen Ducha Świętego powrócił Jezus znad Jordanu" (Łk 4,1-13).
"Nie siłą, nie mocą naszą, lecz mocą Ducha Świętego" - słowa tej
pieśni warto uczynić swoją modlitwą w pierwszym tygodniu Wielkiego
Postu.
6 marca 2019 r. - Środa Popielcowa
Jak przeżyć Wielki Post?
Podpowiedzią może być pewne duchowe ćwiczenie. Można spróbować wyobrazić
sobie niezwykle trudną sytuację - oto zapadamy na bardzo ciężką chorobę,
np. białaczkę i jedynym ratunkiem dla nas jest przeszczep szpiku. Ale
nie ma odpowiedniego dawcy. I nagle dostajemy pilny telefon ze szpitala:
"Proszę jak najszybciej przyjeżdżać, jest dawca". Gdy po jakimś
czasie wracamy zdrowi do domu, jakie są nasze uczucia wobec tego
anonimowego dawcy - człowieka, który bezinteresownie uratował nam życie?
Dozgonna wdzięczność, chęć odpłacenia za otrzymane dobro, wielka radość
i siła życia. Te same uczucia warto skierować ku
Jezusowi, który bezinteresownie oddał za nas swoje życie na krzyżu,
byśmy nie musieli umierać za nasze grzechy. On sam podpowiada, że post,
modlitwa i jałmużna to sposób, by Mu odpłacić za
miłość.
3 marca 2019 r. - VIII Niedziela Zwykła
Na kilka dni przed Środą Popielcową Jezus mówi do nas słowa,
które warto przyjąć jako propozycję pracy nad sobą w Wielkim Poście:
"Czemu to widzisz drzazgę w oku swego brata, a nie dostrzegasz belki we
własnym oku?" (Łk 6,39-45). To jest jedna z największych pokus,
przed jakimi stajemy - widzieć zło w innych, a nie dostrzegać go w
sobie. Wzywać innych do nawrócenia, a samemu się
nie nawracać. Kamień, którym rzucamy w bliźniego, to nic innego, jak
nasze serce twarde i zimne jak głaz. Na szczęście już niedługo Wielki
Post.
|
|