© ks. Ireneusz Węgrzyn
 

 

17 sierpnia 2024 r. - Sobota XIX Tygodnia Zwykłego
Żaden z uczniów Jezusa nie był doskonały, każdemu z nich zdarzało się popełniać błędy. Piotr wyparł się Jezusa trzy razy, Tomasz był niewierny nawet po zmartwychwstaniu, Jakub i Jan prosili dla siebie o zaszczytne miejsca w niebie. A kiedy do Jezusa rodzice przynosili dzieci, uczniowie szorstko im tego zabraniali (Mt 19,13-15). A jednak dziś są czczeni jako święci apostołowie. Bo świętość nie polega na niepopełnianiu błędów, ale na podnoszeniu się z każdego upadku i uczeniu się na własnych błędach.

16 sierpnia 2024 r. - Piątek XIX Tygodnia Zwykłego
W księgach Starego i Nowego Testamentu (Mt 19, 3-12) często możemy znaleźć porównanie więzi Boga z Jego ludem do małżeństwa. We wzorcowym małżeństwie panuje miłość, jedność, zaufanie, wzajemna pomoc, przebaczenie, i dokładnie tak samo jest we wzorcowej relacji Bóg - ludzie. A jeśli w małżeństwie pojawia się zdrada, podejrzliwość, kłamstwo, oddalenie, tak samo bywa w życiu człowieka, którego wiara przeżywa poważny kryzys. Warto zrobić wszystko, by nierozerwalność małżeństwa była przypowieścią o nigdy niegasnącej miłości Boga do ludzi.

15 sierpnia 2024 r. - Czwartek - Uroczystość Wniebowzięcia NMP
Czytany we Wniebowzięcie fragment Ewangelii rozpoczyna się od słów: "W tym czasie Maryja wybrała się i poszła z pośpiechem" (Łk 1,39-56). Warto postawić sobie pytanie, co znaczy "ten czas" dla Maryi i co znaczy "ten czas" dla nas. Odpowiedź jest tylko jedna - "ten czas" to znaczy "dzisiaj, teraz". Kiedy mam się nawrócić? - dzisiaj. Kiedy mam się modlić? - dzisiaj. Kiedy mam słuchać Boga? - dzisiaj. Kiedy mam służyć bliźniemu? - dzisiaj. Kiedy mam kochać? - dzisiaj. Bez odkładania na później.

14 sierpnia 2024 r. - Środa XIX Tygodnia Zwykłego
Cenne są słowa Jezusa o upomnieniu braterskim (Mt 18,15-20). Ale w jaki sposób upominać bliźniego, który czyni zło, by to upomnienie było naprawdę skuteczne? Same słowa na pewno nie wystarczą. Najskuteczniejszym upomnieniem grzeszników jest świadectwo własnego życia, a nawet śmierci. Przykładem jest święty Maksymilian Kolbe, patron 14 sierpnia, którego heroiczne męczeństwo na pewno miało wpływ na nawrócenie i pojednanie z Bogiem Rudolfa Hössa, komendanta obozu w Auschwitz.

13 sierpnia 2024 r. - Wtorek XIX Tygodnia Zwykłego
Znana jest opowieść pewnego księdza, który z irytacją obserwował dziecko niemogące spokojnie usiedzieć w kościele. Gdy już miał ochotę wstać i uciszyć je, nagle zobaczył, jak dziecko staje na środku przed krzyżem i posyła całusa Panu Jezusowi. Kończąc opowieść, ksiądz powiedział, że większego wstydu w życiu nie doznał. Jezus uczy nas, byśmy stali się jak dzieci, byśmy dziećmi nie gardzili i byśmy dzieci przyjmowali w Jego imię, czyli z największą miłością (Mt 18,1-5.10.12-14). A jeśli irytują nas dzieci w kościele, to znaczy, że mamy przed sobą jeszcze bardzo daleką drogę do doskonałości.

12 sierpnia 2024 r. - Poniedziałek XIX Tygodnia Zwykłego
Każda śmierć, nawet tak święta i potrzebna jak śmierć Jezusa, jest wydarzeniem pełnym bólu i smutku. Dlatego, gdy Jezus zapowiedział uczniom, że "Syn Człowieczy będzie wydany w ręce ludzi, oni zabiją Go", ci "bardzo się zasmucili" (Mt 17,22-27). Podobnie smutna była śmierć Błogosławionej Rodziny Ulmów i wszystkich innych świętych męczenników. Na szczęście w tym samym zdaniu Jezus zapowiedział, że "trzeciego dnia zmartwychwstanie", także wszyscy święci męczennicy będą wskrzeszeni. Bo nie może tak być, że śmierć będzie triumfatorem ostatecznym. Jezus - Zwycięzca śmierci na to nie pozwoli.

11 sierpnia 2024 r. - XIX Niedziela Zwykła
Jezus powiedział: "Nie szemrajcie między sobą!" (J 6,41-51). Dziś rzadko używa się słowa "szemranie", zastępując je popularnym słowem "hejt". Czym jest szemranie? To mówienie źle o kimś za jego plecami, zwłaszcza gdy mamy świadomość, że jest to ktoś lepszy i mądrzejszy od nas. Szemraniem i hejtem posługują się najczęściej ludzie o niskim poczuciu własnej wartości, podświadomie myśląc, że poniżenie kogoś będzie ich wywyższeniem. To oczywiście okłamywanie samego siebie i ludzi, do których kierujemy nasze osądy.