© ks. Ireneusz Węgrzyn
 

 

7 września 2024 r. - Sobota XXII Tygodnia Okresu Zwykłego
Co jest większym dobrem: wykruszyć ziarna z kłosów i zaspokoić głód w szabat, czy paść z głodu i zmęczenia, ale wypełnić Prawo (Łk 6,1-5)? Co jest większym dobrem: biec do kościoła w niedzielę bez rozglądania się na boki, czy pomóc potrzebującemu człowiekowi za cenę spóźnienia lub nawet opuszczenia mszy świętej? Co jest większym dobrem: zachować post piątkowy i w sobotę wyrzucić nieświeże jedzenie, czy złamać post, ale uszanować pożywienie? Na te i podobne pytania trzeba szukać odpowiedzi we własnym sumieniu. Ale ważne, by było to sumienie prawe, czyli takie, które Boga stawia na pierwszym miejscu jako najwyższe kryterium oceniania - "Syn Człowieczy jest Panem szabatu".

6 września 2024 r. - Piątek XXII Tygodnia Okresu Zwykłego
Gdy w piątek słyszymy słowa Jezusa, że "przyjdzie czas, a wtedy będą pościć " (Łk 5,33-39), to warto postawić sobie pytanie o jakość naszego piątkowego poszczenia, także do postu odnosząc wczorajsze zaproszenie Jezusa: "Wypłyń na głębię". Głęboki post to taki, w którym nie chodzi tylko o niejedzenie pewnych potraw, ale taki, który jest ofiarą składaną Bogu z własnego wyrzeczenia przyjemności. Zwłaszcza w intencji jakiejś sprawy, w której odczuwamy bezsilność, w której tylko Bóg może pomóc.

5 września 2024 r. - Czwartek XXII Tygodnia Okresu Zwykłego
Pierwszy czwartek miesiąca to taki dzień, w którym swoją uwagę szczególnie mocno koncentrujemy na sakramencie eucharystii. Uczestniczymy we mszy świętej, przyjmujemy Komunię, adorujemy Najświętszy Sakrament. Warto w tym dniu usłyszeć skierowane do Szymona polecenie Jezusa: "Wypłyń na głębię" (Łk 5,1-11) i odnieść je do siebie jako zaproszenie do coraz głębszego i pełniejszego korzystania z eucharystycznej obecności Jezusa.

4 września 2024 r. - Środa XXII Tygodnia Okresu Zwykłego
Czytając opisy cudów zdziałanych przez Jezusa, nawet tych dotyczących wyłącznie materialnej sfery życia, możemy wyciągać wnioski odnośnie naszej duchowości. Gdy na przykład czytamy o gorączce, która "trawiła teściową Szymona" i o tym, że Jezus "rozkazał gorączce i opuściła ją" (Łk 4,38-44), możemy pomyśleć o gorączce trawiącej nasze wnętrza. O niezliczonych zmartwieniach dotyczących codziennej egzystencji, o lęku przed jutrem, przed chorobą lub wojną, o złości na zawodzących nas najbliższych, o skłóceniu wewnątrz wspólnoty narodowej i kościelnej. Oby Jezus wszelką naszą gorączkę jak najszybciej usunął.

3 września 2024 r. - Wtorek XXII Tygodnia Okresu Zwykłego
To niezwykłe, że nawet w ludziach opętanych Jezus widział biedne dzieci Boże, które zły duch pozbawił wolności (Łk 4,31-37). Wszyscy się od nich odwracali, może z lęku, by zło nie przeszło na nich, może z pogardy lub obrzydzenia. A Jezus szedł do nich i niósł im wyzwolenie. Służył najmniejszym i odrzuconym. Podobnie najmniejszym służył papież Grzegorz Wielki, patron dnia 3 września i jednocześnie chrzcielny patron ks. kardynała Grzegorza Rysia. To właśnie od Grzegorza Wielkiego papieży nazywa się "servus servorum Dei" - "sługa sług Bożych". Nie ma innego źródła wielkości jak postawa służby wobec najmniejszych.

2 września 2024 r. - Poniedziałek XXII Tygodnia Okresu Zwykłego
Słowa Izajasza, zacytowane przez Jezusa w synagodze w Nazarecie, brzmiące: "Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił" (Łk 4,16-30) odnoszą się oczywiście do Jezusa, Mesjasza i Syna Bożego. Ale możemy też spróbować je odczytać w odniesieniu do siebie. Bo my też jesteśmy namaszczeni, najpierw w czasie chrztu, potem bierzmowania, a niektórzy również podczas święceń kapłańskich lub podczas ciężkiej choroby. Namaszczenie jest znakiem wybrania i powierzenia ważnej misji do spełnienia. Trzeba być posłusznym Duchowi Pańskiemu, który nas namaścił.

1 września 2024 r. - XXII Niedziela Zwykła
Pierwszy dzień września - oprócz rocznicy wybuchu wojny - kojarzy się z początkiem nowego roku szkolnego, zwłaszcza dzieciom, młodzieży, ich rodzicom, nauczycielom, wychowawcom i katechetom. Dlatego z fragmentu Ewangelii czytanego w tym dniu podczas liturgii warto wyłowić ważną myśl. Jezus, wymieniając cały szereg ciężkich grzechów rodzących się w ludzkim sercu, na początku wymienia złe myśli, a na końcu głupotę (Mk 7,1-8.14-15.21-23). Po to właśnie chodzi się do szkoły przez tyle lat, by nauczyć się myśleć, i to dobrze myśleć, by nie być głupim. Warto zadbać o to, by dobre myślenie i unikanie głupoty dotyczyły również naszej wiary i wszelkich relacji z Bogiem i ludźmi. I by trwało to nie tylko w czasie szkolnej edukacji.